ADDIE Tasarım Modeli nedir?
ADDIE tasarım modeli, eğitsel bir materyalin planlanmasından
oluşturulmasına, oluşturulmasından uygulanmasına ve son olarak
değerlendirilmesine kadar, içerisine aynı zamanda öğreneni, öğreteni ve hatta
dış etkenleri de alan bir öğretim tasarımı modelidir. ADDIE ismi, modelin
içerdiği basamaklardan gelmektedir. Bu basamaklarda yazılan raporlar, uygulanan
anketler ve söyleşiler tasarlanacak olan dersin güvenilir veriler üzerine inşaa
edilmesini sağlamakla birlikte; tasarımcıya bir kaynak oluşturmaktadır.
·
Analiz ( Analysis )
·
Tasarım ( Design )
·
Geliştirme ( Development )
·
Uygulama ( Implementation )
·
Değerlendirme ( Evaluation )
ADDIE modeli ismini
aşamalarının İngilizce isimlerinin baş harflerinden almıştır. ADDIE modelinde
temel alınan üç soru vardır:
·
Nereye gitmek istiyoruz?
·
Oraya nasıl gideriz?
·
Oraya geldiğimizi nasıl anlarız?
İşte bu soruların cevabına modelin beş aşamasını da
sistematik bir şekilde uygulayarak ulaşabiliriz. Bu aşamaları kısaca
özetleyelim:
Analiz(Analysis)
Hemen hemen herkes bilir ki; üretimin
olduğu yerde “PLAN” vardır. İşte ADDIE modelindeki plan kısmı Analiz aşamasıdır. Analiz aşaması, inşa
edilecek bir binanın temeli gibi düşünülse az değildir. Öğretimde gerek
öğreteni; gerekse öğreneni ilgilendirecek ve etkileyecek her unsur
incelenmelidir.
Analiz aşamasında incelenmesi gereken
unsurlar:
·
Öğrencilerin
dersten alması gereken kazanımlar,
·
İhtiyaç
analizi,
·
Öğrenci
analizi,
·
Öğrenmenin
gerçekleşeceği ortam analizi,
·
İçerik
analizi,
·
Medya
analizi şeklindedir.
Yukarıda saymış olduğum unsurların
incelemeleri, bu incelemelerin yapıldığı kaynaklar ve belgeler Analiz Raporu olarak düzenli bir hale getirilmektedir.
Tasarım (Design)
Analizi yapılan öğretimin, ikinci
aşaması tasarımdır. Modelin tasarım aşamasında, öğretimin tasarımı planlanır ve
ilk tasarımlar yapılır. Bu aşamada hazırlanan tasarımlar ve tasarımda
kullanılacak unsurlar, analiz aşamasında elde edilen ihtiyaç verilerini karşılayacak
şekilde olmalıdır. Yine bu aşamada da detaylı bir rapor yazılmaktadır. (
Tasarım Raporu)
Tasarım Aşamasında İncelenmesi Gereken
Unsurlar:
·
Değerlendirme
araçları,
·
Öğrenme
bileşenleri ( öğrenmenin hangi ilkeler doğrultusunda gerçekleşeceğinin, hangi
değerlendirme aktiviteleri ile destekleneceğinin, hangi öğrenme modelinin
kullanılacağının belirlendiği aşamadır.)
·
Öğretim
teknikleri,
·
İçerik,
·
Kullanılacak
her bir tasarım öğesinden sahne örnekleri (storyboard),
·
Ders
sonunda elde edilmesi planlanan kazanımlar şeklindedir.
Geliştirme (Development)
İlk tasarımı yapılan materyallerin
geliştirilme süreci bu aşamada geçmektedir. Tasarım aşamasında yapılan temel
tasarım, bu aşamada genişletilerek; öğretim materyallerinin son hali
hazırlanmış olur.
Uygulama(Implementation) ve
Değerlendirme(Evaluation)
Geliştirme aşamasında tasarımı biten
materyallerin uygulanma süreci bu aşamada yapılır. Bu aşamada öğrenen kişi
materyalleri kullanırken öğretim tasarımcısı da kendisini inceler. Ve
materyalin kullanılırlığı, içerikteki eksikleri ya da varsa fazlalıkları,
öğrencinin edinmiş olduğu kazanımları gözlemleyebilir. Notlar alır.
Değerlendirme aşaması için hazırlamış olduğu çizelgesinde hangi kazanımları ne
kadar sürede edindiği gibi detaylı bilgileri not eder.
Uygulama kısmında değerlendirme
aşamasının yapılması, materyalin öğretime tam hazır olması için önemlidir.
Değerlendirme aşamasında incelenmesi
gereken başlıca unsurlar:
·
Öğretimi
değerlendirmede kullanılan teknikler,
·
Öğretim
tasarımının ( materyallerin ) değerlendirilmesi,
·
Kazanımların
değerlendirilmesi,
·
Bu
incelemelere göre yapılması gereken değişiklikler şeklindedir.
Bu aşamalar sırası ile dikkatli bir
şekilde tamamlandıktan sonra öğretim materyalinin hazırlanmasında analiz
aşamasından değerlendirme aşamasının sonuna kadar kullanılan kaynaklar, yapılan
analizler, hazırlanan belgeler tek bir rapor haline getirilir. Final raporu
dediğimiz bu rapor, tasarladığımız materyalin hangi ihtiyaçlara, kimlere hangi
koşullarda, ne gibi içeriklerle ya da ne tür ilkeler doğrultusunda hazırlandığı
gibi unsurlar başta olmak üzere; öğretimin gerektirdiği her ayrıntıyı
içermelidir.
KAYNAKÇA
0 yorum:
Yorum Gönder